Hírmúzeum
Koszovói embercsempészt fogtak Mórahalomnál
Olasz rendszámú autóval Ausztriába tartó, koszovói embercsempészt ...
Apróhirdetés
Ingyenesen feladhatja magánjellegű apróhirdetését. Ha nem talál hírdetésének megfelelő rovatot, kérésére új rovatot nyitunk....
2019.12.11. 14:34:44
Otthonában jegelte a kábítószert a kórházban elfogott díler
Vádat emelt a Fõvárosi Fõügyészség egy kábítószer-keres...
2019.12.10. 15:55:20
Fegyházbüntetést kapott az idõs asszonyt kirabló férfi
Négy év fegyházbüntetésre ítélte a bíróság gyorsított ...
2019.12.09. 13:09:06
Vádat emeltek az anyja élettársát megkéselõ sükösdi fiú ellen
Emberölési kísérlet miatt emelt vádat a Bács-Kiskun Megyei ...
2019.12.07. 11:50:48
Bûnügyi felügyelet alatt ment fenyõfát lopni
Elõzetes letartóztatásba helyezte a bíróság azt a 20 éves ...
2019.11.28.
Vádat emelt az ügyészség a Hableány tragédiája ügyében

Vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget eredményezõ gondatlan veszélyeztetése és segítségnyújtás 35 rendbeli elmulasztása miatt emelt vádat az ügyészség Budapesten a Hableány hajó tragédiáját elõidézõ szállodahajó ukrán kapitánya ellen - jelenti a HavariaPress. A vádirat alapján a férfi 11 év szabadságvesztést is kaphat, de ha beismeri a terhére rótt cselekményekkel, kilenc évvel is megúszhatja. A vádirat szerint a vádlott, egy 64 éves ukrán férfi 1975 óta hajózik a Duna egész szakaszán. A vádlottnak 1989 óta van hajóskapitányi képesítése, 2000 óta egy svájci székhelyû hajózási társaság alkalmazásában áll, mint hajóskapitány. A férfi érvényes rádió- és radarkezelõi képesítéssel is rendelkezik. A vádlott egy szállodahajóval 2019. május 29-én, az esi órákban a Duna bal partján található Akadémia nevû hajóállomásról indult el északnak, a Margit híd irányába. A kapitány a hajót zuhogó esõben, éjszakai látási viszonyok között, a Duna két partján üzemelõ közvilágítás mellett, sûrû vízi forgalomban vezette, azonban szabad szemmel több mint 1 kilométer távolságra el lehetett látni. A Dunán ekkor azonos irányba közlekedett a Hableány nevû, kisebb személyhajó, amelyen utasként 33 dél-koreai állampolgár, valamint a kapitánya és egy fõ legénység tartózkodott. A kisebb hajó a Parlament elõtt, balról megelõzte a szállodahajót, majd elõtte hajózott és így elsõbbségi helyzetbe került a Margit híd alatti áthajózásnál. A nagy hajót vezetõ vádlott ennek ellenére gyorsítani kezdett. Ekkor körülbelül 5 percig szabad szemmel, és a hajó radarberendezésének képernyõjén, illetve a helymeghatározó adatokat megjelenítõ kijelzõn is egyértelmûen látható volt a Hableány hajó helyzete, iránya és sebessége. Az is észlelhetõ volt a vádlott számára, hogy ha változatlan sebességgel és irányban vezeti a saját hajóját, a Hableányhoz veszélyes közelségbe kerül és a két hajó ütközése is bekövetkezik. A kapitány azonban a tõle elvárható figyelmet elmulasztotta, percekig nem a hajó vezetésére koncentrált, így mindezt nem észlelte, a biztonságos távolságot nem tartotta meg, az elõzéshez szükséges rádió- és hangjelzést nem adta le. A vádlott magatartása miatt a Margit híd alatti hajóúton a szállodahajó nekiütközött a Hableány hátsó részének, a kisebb hajót beforgatta maga elé, rövid ideig maga elõtt tolta, majd lenyomta. A Hableány körülbelül 30 másodperc alatt teljesen víz alá került, elsüllyedt, a rajta tartózkodó harmincöt személy vízbe került. A vádlott az adott helyzetben tõle elvárható segítségnyújtási kötelezettségének a harmincöt közvetlen életveszélyben lévõ sértettet illetõen nem tett eleget, annak ellenére, hogy a megfelelõ képzéseken és gyakorlatokon részt vett, 2019 áprilisában és májusában több mentési gyakorlatot le is vezetett. A veszélyhelyzetbõl fakadó balesetben a Hableányon tartózkodó személyek közül a két magyar állampolgár és huszonöt dél-koreai állampolgár elhunyt, egy dél-koreai áldozatot a mai napig keresnek a hatóságok. A mentési munkálatokat a Terrorelhárítási Központ koordinálta, a nyomozást a Budapesti Rendõr-fõkapitányság rendkívüli alapossággal folytatta le. A nyomozás ügyirata 14 kötetben több mint 10 ezer oldal. A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség a kapitánnyal szemben halálos tömegszerencsétlenséget eredményezõ vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétsége és 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának a veszélyhelyzetet elõidézõ által elkövetett bûntette miatt nyújtotta be vádiratot a Pesti Központi Kerületi Bíróságra. A vád szerinti bûncselekményeket a törvény - a halmazati szabályokra figyelemmel - kettõtõl tizenegy évig tartó szabadságvesztéssel fenyegeti. A kerületi ügyészség indítványozta, hogy a bíróság ítélje 9 év börtönbüntetésre és 9 év vízi jármûvezetéstõl eltiltásra a vádlottat, abban az esetben, ha a bûnösségét a vád tárgyává tett bûncselekmények vonatkozásában az elõkészítõ ülésen beismeri és lemond a tárgyaláshoz való jogáról.
 
2005 Copyright HavariaPress